Ro – Vår tids luksus

tegning av due av vigdis settem
Ingen kommentarer til Ro – Vår tids luksus

Flere og flere har en hverdag man ikke kan styre selv. Noe som ofte kan gi mere stress i hverdagen, dårligere immunsystem og indre uro. Ro – har faktisk blitt vår tids luksus.
Hvordan finne roen?

Ja du har sikkert hørt mye om det og fått mange tips. som f. eks Mindfulnes, studere en rosin, virkelig se på rosinen, føle, smake og kjenne på rosinen. Leve sakte – sitte i stillhet – meditasjon – Yoga – finne dine verdier. Og ja, alt dette er veldig bra og vil helt sikkert gjøre deg roligere der og da. Men så er det den hverdagen da. Det flyter litt ut… det begynner å bli en stund siden du var på meditasjonskurs og den rosinen… ja du husker jo den. Men det var med det. Det er for mye som skjer. Og det er for mye som skjer den tiden du har mulighet til å finne roen. Kjenner du deg igjen?
Det som er viktig er å lage seg en ny vane. Jeg har hørt at for å integrere en ny vane må vi gjøre den i 21 dager. Har du 8 minutter hver dag til at du skal få mere ro? De fleste av oss har jo det. Men vi må gjøre det! Og det letteste da er at vi gjør dette til samme tid, samme sted og på samme måte i 21 dager.
Når hjernehalvdelene er rolige, er hjernen vår også mer mottagelige for endringer. Og når den venstre hjernehalvdelen også er rolig er det store muligheter for varige endringer. For ofte er det den bevisste hjernen som ikke ønsker en forandring (av forskjellige grunner) og den ubevisste delen den er litt mer medgjørlig og lettest å få positive endringer hos. En annen ting er at når hjernen slapper av, så er det lettere å komme i kontakt med din egen intuisjon og magefølelse. Intuisjonen/magefølelsen kan også være med å hjelpe deg til at du er mer tilstede i livet ditt, får mere flaks, du er på rett sted til riktig tid, og du opplever at det er flere gode «tilfeldigheter» i livet ditt.

Når skal jeg finne denne roen?
Har du 8 minutter hver dag til deg selv? Noen setter vekkeklokken 8 minutter før, andre rett før de legger seg. Finn det tidspunktet på dagen som er best for deg. Og du er på god vei til en roligere hverdag.
Lag deg en god dag
Bruk nå de 8 minuttene (og gjerne mer) du har gitt deg selv, til å finne din ro. Og bruk gjerne denne meditasjonen under her, eller finn din egen.
Bruk gjerne meditasjonen morgen og kveld, eller når du trenger et avbrekk fra en stressende hverdag.

Meditasjon (ca 8 minutter)

Sitt eller ligg og finn deg en behagelig stilling.
Lukk øynene
Trekk pusten dypt og pust sakte ut igjen
Du kan gjerne telle til 5 for hver gang du puster inn, hold pusten og tell til 5 og tell til 5 når du puster ut.
Ha fokuset ditt på hodet og hodebunnen, pust og slapp av ….. pust og slapp av, og kjenn hvordan du nå begynner å slappe mer og mer av
Fortsett nå videre til ansiktet….. skuldrene…brystkassen, armene…magen…..hoftene og bekkenet….lårene…knærne… leggene og føttene….
Pust godt inn…. og ut…. mens du fokuserer på å slappe mer og mer av
Kjenn tyngden av kroppen mot underlaget… og slapp av….
Tenk deg en lysstråle over hodet ditt
Lysstrålen skal hjelpe deg å slappe av og gi deg ro
La nå lysstrålen spre seg ned fra toppen av hodet ditt og videre ned gjennom kroppen
Kjenn på den gode følelsen i kroppen nå
Bruk noen minutter på å kjenne på den gode avslappende følelsen i kroppen
Og når du er klar…bestemmer du deg for å avslutte denne meditasjonen
1. Rør på føttene dine…bena dine
2. Rør på fingrene dine… hendene..armene… strekk deg gjerne litt
3. Åpne øynene… du er fullt og helt tilbake og føler deg roligere enn før.

Lydfilen til denne guidete meditasjonen kan jeg også sende deg, med bakgrunnsmusikk musikk fra Tibetianske syngeboller.
Meditasjon for mere ro og for å styrke din intuisjon/magefølelse kr 150,-

Stress
Flere og flere har kjent på kroppen hva stress gjør. Jeg mener at det er faktisk ikke er noe som heter positiv stress. Stress er stress uansett og er ikke bra for deg. Stress senker immunforsvaret ditt og gjør deg ukonsentrert. Forskning har blant annet vist at stress og fysiske plager går hånd i hånd.
For å redusere stress kan vi først begynne å ha mindre krav til oss selv, mer tilstedeværelse og redusert arbeidsbelastning. Noen begynner på mindfulnes kurs og andre mediterer hjemme. Hvile er også viktig. Og under her har jeg lagd en liste med noen flere tips til en roligere hverdag:

• Skru av telefonen på kvelden og skru gjerne av lyden på dagen også innimellom. Du må ikke være tilgjengelig hele tiden. Det går helt fint å ringe tilbake når det passer for deg.
Ikke bruk telefonen som vekkeklokke.

• Ha gjerne en Tv fri dag. Tenn stearin lys og sette på rolig musikk, eller nyt stillheten. Bruk kvelden til å lese, hør på musikk eller ha gode samtaler og tanker.

• Bruk mindre penger. Hva kan du kutte ned på? Avis abonnementet, færre klær, kjøp mat som har nedsatt pris, spis mindre kjøtt, frisør, eller treningstudio? Hva betyr mest for deg?
Bruk pengene på det viktigste. Eller bruk færre penger og kanskje du kan redusere arbeidstiden?

• Jobb når du jobber å ta pause når du har fri. Jobb helst ikke hjemmefra. Må du jobbe etter arbeidstid, sett deg en tidsfrist og hold den.

• De siste timene før du legger deg, bruk de til å koble av. Ikke bruk data eller tren hardt.
Ta deg et bad, en kopp te, hold føttene varme, hør på rolig musikk etc.

Prøv å være tilstede i øyeblikket noen ganger i løpet av dagen. Fokuser på det du gjør, legg merke til… ,pust godt, vær takknemlig.

Lykke til med en roligere hverdag!

indre ro

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.