Mine beste søvntips

Ingen kommentarer til Mine beste søvntips

Mange av oss får ikke nok søvn. Viktigheten av nok søvn for en god fysisk og mental helse er stadig mer anerkjent. Og en god natt søvn betyr mye, særlig når du har slitt med søvnen en god stund.
Her skal du få mine beste tips, som endelig har fått meg og mange andre til å sove godt.

Noen ganger kan det være at du sovner raskt, men våkner opp igjen noen timer senere. Andre ganger sovner du bare ikke.
Er du en som har mange tanker i hodet? Du tenker på problemer, løsninger, hva du skal i morgen. Du får jo ikke gjort så mye med de tankene der du ligger og egentlig skal sove.

Så her er noen tips i forhold til tanker som spinner rundt før du skal sove:
• Aksepter at tankene kommer
• Se for deg en sky som du lar tankene feste seg på – og la de drive videre på skyen.
• Du kan også se for deg at du legger alle tankene i en boks. Kommer det flere tanker etterhvert (det gjør jo som regel det) så legger du de i neste boks. Se nå for deg at du sender denne boksen (med alle tankene i) langt uti universet – bak solen – og alle planetene. Og la boksen eksplodere. Ditt ubevisste sinn vet ikke forskjell på virkelighet og fantasi. Så lev deg inn i det. Bruk alle sanser og følelser. Kjenn på følelsene i kroppen nå.
• Du kan også se for deg svart, myk fløyel. Trekk pusten og pust sakte ut. Og slapp av.

Forberedelser:
Før du skal legge deg om kvelden er det noen forholdsregler som er greie å ta. Så en time før du legger deg. Eller for min del kl 22:
• Ingen diskusjoner eller samtaler som kan gjøre deg urolig. Din underbevissthet vil ta den med seg inn i en problemløsningsfase når du senere skal sove.
• Slå av TV
• Ingen bruk av Pc, mobil, nettbrett. Her kan du sette dette på automatikk på mobil etc. Her kan det blå lyset fra skjermene gjøre at du blir mer våken. (Finnes evt. app som kan ta vekk det blå lyset. Du kan også sette mobilen på nattmodus)
• Ikke spise timen før du legger deg, og minimalt med drikke
• Demp lyset
Ikke spis tunge måltider sent på kvelden. Men bruk gjerne mer kraft. mange sier at de føler seg roligere av å drikke kraft. (Kraft koker du på økologiske kyllingskrog eller andre kraftbein).
Ikke drikk koffein etter kl 12. Og PS! det er litt koffein i koffeinfri kaffe også. Så kutt ut dette også i hvert fall i begynnelsen. Kjøp deg gjerne noen gode koffein frie teer på helsekosten. Mine favoritter er Yoga og Pukka Te. Mange gode smaker!
• Noen har også god hjelp i å telle sauer.
• Eller telle nedover fra 100 -1. Med intervall på to eller tre.
• Jo mer konsekvent du er med døgnrytmen din, jo bedre, lengre og dypere søvn får du. Så prøv å legg deg og stå opp til samme tid.
Luft gjerne godt på soverommet litt tidligere på dagen. La gjerne ventilen eller vinduet stå litt oppe så du får god, frisk luft når du sover. Bare pass på at du ikke fryser. Noen har varmelaken eller varmeflaske i sengen så den er passe varm når du legger deg. Andre sover med sokker. Gjør det som passer deg best.

Magnesium:
Magnesium er et mineral som støtter hundrevis av kjemiske reaksjoner i kroppen din.
• Energiskaping: Hjelper med å konvertere mat til energi.
• Protein dannelse: Hjelper å skape nye proteiner fra aminosyrer.
• Gen vedlikehold: Hjelper til å lage og reparere DNA og RNA.
• Muskelbevegelser: Er en del av sammentrekning og avslapning av muskler.
• Regulering av nervesystemet: Hjelper med å regulere neurotransmittere, som sender meldinger gjennom hele hjernen og nervesystemet.
• Mange har kjent effekt av magnesium ved utmattelse og hodepine.
Kjøp Magnesium som inneholder glycinat eller Malat. Dette tar kroppen din bedre opp og du får en god virkning. Jeg bestiller fra Iherb. Bare pass på at du holder deg under den tollfrie grensen som er 350,- kr (frem til 01.01.2020).

Eteriske oljer
Det er også mange som har god hjelp av eteriske oljer. Blant annet meg og mange jeg kjenner.
De som har hjulpet meg med å fremme god søvn er:
Lavendel: Lavendel er ofte ansett som en must-have olje til å holde seg til enhver tid på grunn av sin allsidige bruk, inkludert beroligende og avslappende egenskaper som fremmer fredelig søvn og lette følelser av spenning.
Lavendel har blitt brukt og elsket i århundrer for sin umiskjennelige aroma og utallige fordeler. I antikken brukte egypterne og romerne lavendel til å bade, slappe av, lage mat og som parfyme. De beroligende og avslappende egenskapene er Lavendelens mest bemerkelsesverdige egenskaper.
• Ha noen dråper i badvann/fotbad, gjerne sammen med litt epsom salt.
• Legg til noen dråper lavendel på puter, sengetøy eller under føttene for å slappe av og forberede deg på en avslappende natts søvn.

Serenity: Beroliger sansene og støtter en avslappende søvn. Dette er absolutt den beste oljen jeg vet om, når det gjelder god og dyp søvn og avslapning. Sinnsro! Det er det serenity betyr på norsk.

Den inneholder:
Lavendel: som er mye brukt mot stress og har en beroligende virkning på meg.
Sedertre: som er solid og jordende, slimløsende og stressdempende. Romersk kamille: Romersk kamille har en beroligende effekt på hud, sinn og kropp. Beroliger kroppssystemer.
Cedarwood: fremmer følelser av velvære og jording
Ho Wood: Med egenskaper som bidrar til å berolige sinnet og kroppen
Vetiver: Med en unik, eksotisk aroma, er Vetiver kjent for å gi en beroligende, jordingseffekt på følelser, noe som gjør den ideell til massasjeterapi og fremme avslappende søvn
Hawaiian Sandalwood: Dens viktigste kjemiske komponent, santalol, gir Hawaiian Sandalwood oljejording og oppløftende egenskaper. Denne oljen er ofte brukt til sine aromatiske fordeler på grunn av sin evne til å forbedre humøret, redusere spenningen og fremme velvære. Duften av hawaiisk sandeltre er rik, woody og honningaktig. Med sin behagelige aroma og humør-fordelende egenskaper, gjør Hawaiian Sandalwood en flott olje for massasje og aromaterapi.
Jeg smører Serenity oljen under føttene når jeg legger meg. Og sover så godt! Og blir mer og mer uthvilt også.

doTERRA Serenity kombinerer essensielle oljer som er kjent for deres evne til å redusere følelser av spenning og rolige følelser, og støtte en avslappende søvn når de brukes aromatisk. Påfør en til to dråper i hendene og inhaler hele dagen for å redusere bekymring fra livets daglige stress, eller bruk en diffuser om natten for å hjelpe en urolig baby eller et barn. Inhalere direkte fra hender, eller bruk en diffusor for å hjelpe på spenninger.
Du kan også bruke oljene slik:
• Legg 2-3 dråper i et varmt bad med Epsom salt, for å skape en avslappende, fornyet opplevelse.
• Påfør 2-3 dråper til baksiden av nakken eller på hjertet for følelser av ro og fred.
Jo flere netter du får en god natt søvn, jo bedre og tyngre sover du. Hjernen lager seg «spor» som gjør at dette blir en vane etter hvert.

Da ønsker jeg deg en god natt søvn.
Drøm søtt & Sov godt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.